GlobalConnect i Danmark ramt af cyberangreb, kunder ikke berørt

GlobalConnect har identificeret et cyberangreb på virksomhedens interne administrative system i Danmark. Virksomheden identificerede hurtigt problemet og indledte straks de forberedte nødprocedurer.

Pressemeddelelse, den 25. november 2019

Hurtig håndtering og stærke beskyttelsessystemer har forhindret spredning, og GlobalConnects netværk og kunder er ikke påvirket af angrebet. Den norske del af virksomheden er heller ikke ramt.

GlobalConnects beredskabsteam har i samarbejde med eksterne sikkerhedseksperter arbejdet uden ophold for at løse problemet, siden angrebet skete natten til lørdag den 23. november. Der er kontrol over situationen, og angrebet er inddæmmet.

Alle kunders netværk og servere er løbende og systematisk blevet analyseret, og der er ikke fundet tegn på, at angrebet har spredt sig fra GlobalConnects administrative interne systemer, ligesom ingen kunders data er blevet kompromitteret. Kundernes driftssituation har heller ikke på noget tidspunkt været i fare.

GlobalConnect arbejder nu på at gendanne de berørte interne systemer, som i mellemtiden drives via planlagte nødprocedurer. Samtidig bliver angrebet analyseret, og en rapport vil blive udarbejdet så snart som muligt for at undgå fremtidige angreb.

”Vi opdagede hurtigt problemet og igangsatte straks de nødprocedurer, som fik inddæmmet angrebet. GlobalConnect driver noget af Danmarks mest kritiske infrastruktur, og derfor er vores procedurer og beskyttelsessystemer meget strenge. Det betyder, at hackerne ikke er kommet længere ind end nogle af vores interne administrative systemer, selvom de har forsøgt flere angrebsvinkler. Angrebet er inddæmmet, og ingen kunders data er kompromitteret,” siger Operations Director Carsten Bryder, GlobalConnect.

Hvordan er GlobalConnects kunder berørt?

Angrebet har kun ramt nogle af GlobalConnects interne administrative systemer – vores netværk er ikke påvirket, og ingen kunder er ramt, ligesom ingen kunders data er blevet kompromitteret. Vores kunders driftssikkerhed har på intet tidspunkt været i fare, og du vil ikke mærke det på dine tjenester.

Du vil måske bemærke, at mange i GlobalConnect arbejder hårdt på at løse de sidste udfordringer, så der kan forekomme forlænget svartid og forsinkelser på visse nye leverancer. Vores online portal ’My GlobalConnect’ er nede, mens gendannelsen pågår.

Vi vil gøre vores for, at du bemærker følgerne af angrebet mindst muligt, og vi arbejder så kontrolleret og så hurtigt som muligt.

Er kundernes data i fare?

Der er ingen risiko for, at data ejet af GlobalConnects kunder er kompromitteret. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke garantere, at ingen af GlobalConnects egne data om vores kunder er blevet kompromitteret, men der er absolut ingen tegn på det.

Sammen med eksterne eksperter fortsætter vi med undersøgelserne, til vi er helt til bunds i hændelsesforløbet.

Hvilke systemer er berørt?

Angrebet har ramt nogle af vores interne systemer. Det drejer sig blandt andet om vores interne telefonisystem og faktureringssystem. Alle funktioner drives via forberedte og planlagte nødprocedurer.

Hvad er der blevet gjort for at stoppe angrebet?

GlobalConnects Operation Center opdagede natten til lørdag, at det interne telefonisystem holdt op med at virke. De igangsatte forberedte nødprocedurer med det samme og satte sekundære systemer i gang.

Siden har vores eget beredskabsteam arbejdet i døgndrift sammen med eksterne sikkerhedseksperter med to formål:

Få overblik over angrebet og inddæmme det. Det er lykkedes.
Analysere angrebet for at finde frem til, hvordan vi hurtigst og bedst muligt får alle servere og systemer tilbage til normal drift. Derpå skal vi naturligvis til bunds i hændelsen, så vi kan træffe de foranstaltninger, der skal forebygge lignende angreb i fremtiden.

Hvordan kan det ske?

Det skal helst ikke kunne ske, at et cyberangreb kan slippe igennem hos GlobalConnect. Angriberne har udnyttet en kombination af sårbarheder, som vores eksterne sikkerhedsfolk ikke har set brugt i sammenhæng før. De sårbare enheder blev hurtigt identificeret og lukket ned.

Angrebet kom ind, men vi stoppede det hurtigt. Forløbet har bevist, at vores procedurer og beskyttelsessystemer er nøjagtig så strenge og effektive, som de skal være. Angrebet var ikke i stand til at sprede sig til resten af vores interne systemer, ligesom GlobalConnects produktionsnetværk og dermed kundernes tjenester og data ikke har været i fare.

For mere information kontakt venligst:

Carsten Bryder

Operations Director, GlobalConnect

cbr@globalconnect.dk

+45 40 35 74 30

Om GlobalConnect

GlobalConnect er et førende teknologi- og telekommunikationsselskab i Nordeuropa. Koncernen leverer helhedsløsninger fra jord til sky baseret på egen infrastruktur, der består af 42.000 km fibernetværk og 18.000 kvadratmeter datacenter. GlobalConnect har 24.000 erhvervskunder og dækker alle brancher fra små- og mellemstore virksomheder til den offentlige sektor og multinationale selskaber. I Norge leverer GlobalConnect også til 83.000 privatkunder gennem brandet Homenet.

Med ejer EQT Infrastructure i ryggen har GlobalConnect igangsat en ambitiøs vækststrategi, hvor der investeres i ny infrastruktur, datacenter og outsourcing, intelligent automatisering og sikkerhedsløsninger. Virksomheden har flere end 900 ansatte, en omsætning på DKK 2,5 milliarder i 2018 og hovedkontor i Taastrup og Fornebu, Norge.