Guide til outsourcing af virksomhedens it

Vi tror på at outsourcing af it i den ene eller anden form er den rigtige vej at gå for alle danske virksomheder. Hvad enten du arbejder blomster eller bits, så kommer du ikke uden om at være forbundet med dine kunder og kolleger digitalt. Og hvis it ikke er dit kerneforretningsområde, så er der måske penge at spare og forretningsfordele at hente. Derfor har vi lavet en kort guide til dig, der er usikker på, om du skal kaste dig ud i outsourcing af hele eller dele virksomhedens it.

(Tænker du ”Hvad er outsourcing egentlig? Så klik her)

1. Kortlæg kompetencer og læg strategien ud fra de ressourcer du har til rådighed

Lige meget om du outsourcer eller ej, bør dit valg ske på et oplyst grundlag. Har du adgang til alle den hardware og software, som virksomheden er afhængig af for at kunne blive drevet optimalt også fremadrettet. Og er det fleksibelt, så du ikke skal investere i overkapacitet, så kan det måske godt betale sig for dig at insource al din it. Så skal du blot sørge for at dine medarbejdere også har de rette kompetencer til at udnytte de teknologiske og økonomiske ressourcer optimalt.

 

2. Analyser virksomhedens it-afhængighed

Hvis virksomheden ikke er spredt over flere afdelinger, kan det være svært ikke at undgå outsourcing af f.eks. Backup og restore, hvis det skal gøres i forhold til virksomhedens ejere, aktionærers og kunders interesse i at driften er konstant og altid kører optimalt. Og så er der ikke mindst kollegernes interesse i ikke at skulle frygte for at deres e-mails pludselig alle sammen er væk efter oversvømmelsen af serverrummet i kælderen.

3. Afgør om du vil investere i mennesker eller maskiner

Outsourcing handler i stor grad om mennesker. Og samarbejdet mellem mennesker bliver hurtigt til en sag om tillid. I Danmark har vi historisk set haft en høj grad af tillid til hinanden. Derfor bør outsourcing i Danmark jo ikke være nogen sag. Men det er det. Du skal forvente at investere i relationerne til din eller dine sourcing-partner(-e), da det kræver kendskab til forretningen at levere gode it-outsourcing-løsninger, der giver virksomheden det optimale udbytte. Alternativet er at investere i hardware, software og kompetencerne internt i virksomheden. Men heller ikke her kommer man ikke uden om at det kræver tillid til at ens medarbejdere har de rette faglige kompetencer, man har investeret korrekt.

4. Opstil målepunkter for virksomheden og outsourcing-partner(-e)

It er en ting der bare skal virke. Som it-ansvarlig hører du sikkert hurtigt for, når dine kolleger en sjældent gang imellem oplever, at et system ikke er tilgængeligt pga. vedligeholdelse eller andet. Men når tingene virker, så kommer ros og anerkendelse ikke lige så prompte. Derfor er det godt med målepunkter for, hvad der bør anses som en succes. Er det oppetid, tidsforbrug, bundlinje, noget helt fjerde eller et samspil? Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, men det vil hjælpe dig til at få succes med din it outsourcing, hvis du og din(-e) outsourcing-partner(-e) har konkrete mål at arbejde hen imod. Og det er nemmere at visualisere din afdelings indsats over for resten af virksomheden og ledelsen, når tingene efterfølgende bare fungerer.

5. Vis vejen – Outsourcing kræver (også) strategiske lederevner

Om du insourcer eller outsourcer gør ikke dit ansvar som leder mindre. Det tager tid at skulle lede den daglige drift. Men du skal også gøre dig klart at outsourcing kræver lederskab, klar kommunikation og en god strategi for at blive en succes. Præcis som god ledelse i det hele taget. Så vis din(-e) outsourcing-partner(-e) vejen du vil gå, så I sammen kan lægge strategien, og lad samarbejdet lede til optimal drift og gode resultater.

Hvis jeg outsourcer, er jeg så på vej i skyen med cloud computing og alt sådan noget?

Outsourcing betyder ikke nødvendigvis at du skal flytte din virksomhed ud i skyen, men det kan være et naturligt skridt på vejen, der kan gøre dig umådelig mere agil og konkurrencedygtig på dit marked i forhold til dine konkurrenter. Tænk blot på, hvad et nedbrud kan flytte af online trafik over til en konkurrerende virksomhed. Hvornår har du sidst ventet på at en hjemmeside skulle blive tilgængelig, før du fandt det du ledte efter hos en konkurrerende virksomhed online?

Hent magasinet Insight. Om it. For ledere.