Nyheter / Millum og GlobalConnect utvider samarbeidet

Fornebu, 26.02.20: Millum og GlobalConnect har inngått en ny, utvidet avtale om levering av fiberbasert internett og datasenter- tjenester til Millums 14 000 brukere i Norge, Sverige og Danmark. Millum har vært kunde av GlobalConnect siden 2012, og utvidelsen omfatter primært datasenter-tjenester.

Millum er et norsk teknologiselskap som utvikler og drifter e-handelsløsninger for alle aktører i verdikjeden. Selskapet leverer alt fra webbaserte innkjøpsløsninger for de store innkjøpskjedene til e-handelsløsninger for den enkelte leverandør, samt mange ulike tjenester som binder det hele sammen, og de har etablert seg som en ledende aktør for storhusholdningsbransjen i Norden. Millum utvikler digitale løsninger som muliggjør bærekraftig handel. I likhet med GlobalConnect deltar Millum aktivt på ulike arenaer innen samfunnsansvar om bærekraft og jobber fortløpende med å utvikle teknologi i takt med kravene i markedet. Millum har som mål å levere fremragende kundeopplevelser som skal skape bærekraftig konkurransefortrinn, effektiv differensiering og posisjonering for sine kunder.

«Sikker og rask internettforbindelse og en solid lagringstjeneste er en forutsetning for at vi skal nå våre strategiske mål. Vi er avhengig av en samarbeidspartner som kan bidra til at vi raskt kan komme ut til markedet med nye, fremtidsrettede løsninger. GlobalConnects datasenter og backuplinjer sikrer våre kunder en oppetid 24/7», sier Dag Hesmyr, utviklingssjef i Millum. «At vi også er nærmest «samlokalisert» på Fornebu, var også et pluss da det gir en ekstra trygghet for god kommunikasjon og service – vi opplever at GlobalConnect er nær oss på alle måter og genuint interessert i vår virksomhet og at vi skal lykkes».

«Vi er glade for at vi har fått fornyet tillit fra Millum og at de nå også utvider samarbeidet med oss. Millum har hatt en imponerende vekst, og leverer tjenester som blir stadig viktigere i vårt samfunn. Med denne avtalen har Millum alle muligheter til å realisere nye og innovative tjenester», sier Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect.

GlobalConnect ble valgt etter en samlet vurdering der hensynet til stabil oppetid for Millums kunder veide tungt. Samtidig vil avtalen legge til rette for akselerert tempo på innovasjon, høy grad av sikkerhet i kombinasjon med fleksibilitet og skalerbarhet. Løsninger inkluderer fiberbasert internett, datasentertjenester og backupløsninger. Millum kan dermed sikre data og oppetid ved å flytte alle servere til GlobalConnects datasenter.

Tjenestene leveres i samarbeid med GlobalConnects partner blinQ, som er spesialister på infrastruktur, skytjenester og utvikling. Med konseptet Datacenter 2.0, bidrar blinQ til leveransen og sikrer at Millum får en moderne og fremtidssikker datasenter plattform, hvor robusthet, ytelse/kapasitet, forvaltning og fleksibilitet er ivaretatt.

GlobalConnect/IP-Only er et ledende teknologi- og telekommunikasjonsselskap i Nord-Europa. Konsernet leverer helhetlige løsninger fra jord til sky basert på egen infrastruktur, som består av 58.000 km fibernettverk og datasenter på 27.000 kvadratmeter i Danmark, Norge og det nordlige Tyskland. GlobalConnect/IP-Only har 27.000 bedriftskunder i konsernet og 283.000 privatkunder i Sverige og Norge.

GlobalConnect/IP-Only har omkring 1.600 ansatte og en samlet omsetning på over EUR 500 millioner i 2019.