Nyheter / GlobalConnect lanserer ny selvbetjeningsportal for SMB-kunder

Kunder med SmartFiber, GlobalConnects flaggskiptjeneste for SMB-markedet, får nå tilgang til en helt ny selvbetjeningsportal. Portalen gir kundene innsikt og funksjonalitet som tidligere har vært forbeholdt større virksomheter med avanserte nettløsninger.

– Vi har lyttet til kundene og latt oss inspirere av ledende løsninger i forbrukermarkedet, og er nå stolte av å lansere en portal som gir kundene helt nye muligheter, sier Arild Justnes, leder for kundeopplevelse i GlobalConnect Norge.

Portalen rulles ut til nye og eksisterende kunder halvannet år etter at GlobalConnect lanserte konseptet SmartFiber – en komplett nettverksløsning for mindre bedrifter med lynrask fiber, wifi og gjestenett, en ekstra 4G-forbindelse, innebygde sikkerhetstjenester og mulighet for trygg og enkel sammenkobling av lokalkontorer.

– Våre kunder ønsker en partner som kan ta fullt ansvar for deres nettverk. At SmartFiber leveres som en skybasert tjeneste innebærer at vi enkelt kan oppdatere ruteren og aktivere nye funksjoner. Kombinasjonen av SmartFiber og portalen gjør at man ikke lenger trenger intern IT-kompetanse for å ha et toppmoderne, sikkert og godt nett, forteller Justnes.

“Kombinasjonen av SmartFiber og portalen gjør at man ikke lenger trenger intern IT-kompetanse for å ha et toppmoderne, sikkert og godt nett.”

Full innsikt i både kundeforhold og nettverk

Den nye selvbetjeningsportalen vil fungere som kundenes digitale flate inn mot GlobalConnect og gir full transparens gjennom hele kundeforholdet – fra bestilling til leveranse og drift av tjenesten. Portalen er kontekstuell, slik at den informasjonen som er viktigst for hver enkelt kunde fremheves. For nye kunder vil portalen være sentrert rundt en tidslinje som viser status for etablering av tjenesten og informasjon som hjelper kunder i gang med å bruke løsningen. Når tjenesten er satt opp vil kundene se et «dashboard» med status på tjenesten, få tilgang til selvbetjeningsfunksjonalitet og annen nyttig informasjon. Hvis nettet for eksempel oppleves som treigt vil det være enkelt å se årsaken i portalen, da man blant annet kan se båndbreddebruk i sanntid, fordelt per applikasjon, samt se om feilen ligger lokalt eller i fiberforbindelsen.

Inspirert av kundene og forbrukermarkedet

En betaversjon av portalen ble lansert til nye SmartFiber-kunder etter påske med suksess, og kundenes tilbakemeldinger har spilt en stor rolle i utviklingen av løsningen.

– Vi er opptatt av at det skal vært enklest mulig å være kunde hos GlobalConnect, og har både i forkant av og underveis i utviklingen av portalen lyttet på tilbakemeldinger fra kunder, samtidig som vi har latt oss inspirere av ledende løsninger i forbrukermarkedet. Kundene er vant til å bruke digitale selvbetjeningsløsninger privat, og vi ser ingen grunn til at bedrifter skal ta til takke med dårligere løsninger. Bredbåndsbransjen generelt, og bedriftsdelen spesielt, har historisk sett ikke vært god til dette, men det gjør vi noe med nå, sier Justnes.

GlobalConnect vil fortsette å utvikle både portalen og SmartFiber og fortløpende lansere nye og spennende funksjoner som ytterligere vil forenkle IT-hverdagen til mindre bedrifter.

– Portalen er unik i markedet da den er spesialutviklet for SMB-kundenes behov. Den er utviklet fra bunnen av med en visjon om å gjøre det komplekse enkelt og å gi mindre kunder en intuitiv tilgang til innsikt og funksjonalitet som tidligere har vært forbeholdt store kunder, avslutter Arild Justnes.

Les mer om SmartFiber