Presse / GlobalConnects datacentre i front på energieffektivitet

GlobalConnect har som den første datacenterudbyder i Danmark opnået ”Energy Efficiency Certificate” med A-rating i energieffektivitet.

En omfattende optimering af virksomhedens infrastruktur har resulteret i store miljømæssige og økonomiske besparelser, og GlobalConnect vil fortsætte investeringen i at gøre kundernes og egne systemer endnu mere energieffektive i fremtiden.

I bestræbelserne på at nedsætte Danmarks samlede CO2-udledning markant i de kommende år, spiller datacentre en væsentlig rolle. Studier viser at datacentre i 2025 vil stå for op til 20 procent af Danmarks strømforbrug, hvis udviklingen fortsætter, som den gør nu. Derfor skal store datacentre bygges energi-optimalt, og mindst lige så vigtigt er det at optimere eksisterende datacentre.

”Op mod 50 procent af Danmarks datatrafik løber gennem GlobalConnects infrastruktur, og derfor har vi helt naturligt et meget stort ansvar for at gå forrest i at mindske energiforbrug og miljøaftryk. At opnå A-rating for vores datacentre er en blåstempling af vores indsats indtil videre, og det er kun begyndelsen. Vi vil fortsætte med at sætte massivt ind på at energioptimere alle vores datacentre i Danmark, Norge og Tyskland. Det er vi forpligtet til.”

Administrerende direktør Martin Lippert, GlobalConnect

Optimering svarer til 572 tons CO2

GlobalConnect har over en toårig periode arbejdet med at optimere, udskifte og konsolidere servere, storage og kølesystemer i virksomhedens datacentre. Projektet har resulteret i følgende besparelser på årsbasis:

• CO2: 571,9 ton. Det svarer til den mængde CO2, som 50.476 træer optager på et år.
  • Energi: 2.776.214 kWh pr. år.

Forbedringerne er opnået ved at opdatere software og hardware på infrastrukturkomponenter og ved at tilpasse nødstrøms- og køleanlæg. Optimeringerne er verificeret af Eoptimo, en uvildig tredjepart med speciale i energireducerende initiativer. De miljømæssige forbedringer giver allerede nu en energieffektivisering på op til 82% for kunder, der har flyttet deres installationer til GlobalConnects datacentre og infrastruktur. Der er sket markante besparelser ved i stort omfang at migrere kunders installationer til GlobalConnects effektive infrastruktur. GlobalConnect forventer at kunne optimere endnu mere med yderligere tiltag, der kraftigt reducerer behovet for køling.

Bæredygtighed er god forretning

Opnåelsen af A-rating viser, at det er muligt at gennemføre meget store grønne optimeringer i eksisterende datacentre. Miljøpåvirkningen af datalagring er et område, som alle virksomheder med fordel kan sætte fokus på og krav til, når de vælger datacenter-løsning.

”Investeringer i energioptimering kan faktisk betale sig – både på den gode samvittighed og også på bundlinjen. Vi ser det som vores ansvar at være med til at uddanne danske virksomheder og vise, at det kan lade sig gøre at opnå store miljømæssige gevinster ved at stille bæredygtige krav,” siger administrerende direktør Martin Lippert, GlobalConnect.

GlobalConnect begyndte energioptimeringen med afsæt i EU-initiativet “Code of Conduct on Energy Efficiency on Data Centres”, som har til mål at fremme en grøn udvikling blandt europæiske datacentre.

Miljørigtige data med A+ – rating

Download Energieffektivitets rapport 2019

GlobalConnect er et førende teknologi- og telekommunikationsselskab i Nordeuropa. Koncernen leverer helhedsløsninger fra jord til sky baseret på egen infrastruktur, der består af 42.000 km fibernetværk og 18.000 kvadratmeter datacenter.

GlobalConnect har 24.000 erhvervskunder og dækker alle brancher fra små- og mellemstore virksomheder til den offentlige sektor og multinationale selskaber. I Norge leverer GlobalConnect også til 83.000 privatkunder gennem brandet Homenet.

Med ejer EQT Infrastructure i ryggen har GlobalConnect igangsat en ambitiøs vækststrategi, hvor der investeres i ny infrastruktur, datacenter og outsourcing, intelligent automatisering og sikkerhedsløsninger.

GlobalConnect har flere end 900 ansatte, en omsætning på DKK 2,5 milliarder i 2018 og hovedkontor i Taastrup og Fornebu, Norge