Presse / Digitaliseringsløft for nye Vita

Skjønnhet- og velværekjeden bytter ut hele systemporteføljen i løpet av to år – fokuserer på gode kundeopplevelser både på nett og i butikk.

Kundene til skjønnhet- og velværekjeden Vita er kjappe. De vet hva de vil ha – og de vil ha det raskt. Fra en kunde klikker seg inn i nettbutikken, finner produktet hun vil kjøpe og har vært i kassen og betalt, går det bare ett minutt. Varen leveres som regel i løpet av de neste 24 timene. Da er det kritisk at løsningene er enkle å bruke og at nettverk og betalingsløsninger virker.

– Hvis det ikke går å betale på første forsøk, går kunden kanskje et annet sted. Det gjelder uansett om det er i nettbutikken eller i en fysisk butikk. For at vi skal lykkes med å gi en god handleopplevelse, må det være raskt, enkelt og stabilt, forteller Kristian Sonnenberg, Chief Technology Officer i Vita.

Det er stor konkurranse mellom nettbutikkene som selger skjønnhet og velværeprodukter. Kundegruppen har tydelige krav og forventer å finne oppdatert informasjon på nett. De ønsker effektive betalingsløsninger og vil vite om produktene er på lager og hvor de kan hentes. Informasjonen må stemme, slik at ikke kunden drar til nærmeste butikk og finner ut at varen likevel er utsolgt.

Handleopplevelser på tvers av fysiske butikker og nettbutikk, inkludert sanntidssystem og mulighet for «klikk og hent», krever at Vita har oppgraderte løsninger, stabile nettverksløsninger og moderne infrastruktur.

– Vi innfører nytt internett med fiberlinjer, nettbutikken er betydelig oppgradert og i løpet av 2022 skal vi ha byttet ut all software, hardware og alle tjenester i butikkene, logistikksenteret og på kjedekontoret.

Nysgjerrig på hvordan Vita bruker digitale løsninger for å skape shoppingopplevelser i verdensklasse? Sjekk ut vårt webinar for å høre mer!

Teknisk gjeld

Den massive digitale oppgraderingen Vita er i gang med er en del av en større omstilling. Høsten 2019 gikk selskapet fra milliardomsetning til konkurs. Nye eiere kom på banen og la frem en plan for å restrukturere Vita.

–  Det første vi gjorde var å lage en digital strategi og se på hele it-porteføljen. Vi hadde mye teknisk gjeld og mange utdaterte systemer.

Antall butikker ble redusert fra 231 til 114, og administrasjonen ble mer enn halvert. Med en mindre administrasjon ble det behov for å effektivisere. Vita samlet tjenester de tidligere hadde hos tre ulike leverandører, til én partner. Fiber- og teknologiselskapet GlobalConnect har lang historie som leverandør for Vita, og ble valgt til partner for alt som har med nettverk å gjøre.

– Vi har gått fra å eie nettverksutstyr, som tidligere ga oss mange oppgaver med tanke på innkjøp, drift og forvaltning, til at vi nå kjøper alt som en tjeneste og leier utstyr. I noen tilfeller finnes det kanskje rimeligere løsninger, men det kan også være aktuelt med dyrere løsninger som er bedre tilpasset våre behov og bedre egnet til å skape verdi for selskapet.

Fra Vitas logistikksenter i Mjøndalen sendes pakker til mange steder i Norge, og god digital infrastruktur gjør at kundene kan motta varene allerede samme dag. Enhver ustabilitet på nettverket kan føre til dyrebare forsinkelser for pakkeutsendingen.

– Det er noe av motivasjonen for utskiftningen av systemene. Det betyr mye for oss og det betyr mye for kunden å få pakkene sine raskere, sier Sonnenberg.

Verdifull partnertjeneste

GlobalConnect driver fiberinfrastruktur og datasentre på tvers av Norden, og håndterer en stor andel av den nordiske internet-trafikken. Et døgnbemannet operasjonssenter (NOC) sikrer beredskap dersom noe skjer med nettet, og gjør det mulig å raskt bytte utstyr ved behov. Slik kan Vitas ansatte konsentrere seg om drift og utvikling.

– Det er stor jobb å holde styr på mange lokasjoner rundt i Norge. Driver man butikk, er man veldig avhengig av at internett fungerer og at sikkerheten er ordentlig ivaretatt. Hvis en butikk har mistet forbindelsen i løpet av natten, kan vi sørge for at de kan være i gang igjen før de åpner. Det har stor verdi, sier Martin Højriis Kristensen, produktdirektør i GlobalConnect.

Våren 2020 gjorde pandemien at netthandel ble viktigere enn noen gang. Vitas nettbutikk var enkel og oppfylte ikke kundenes forventninger og krav. En ny e-handelsløsning ble satt i drift til «black week» i november, og det reddet omsetningen da pandemien stengte store deler av Østlandet i begynnelsen av 2021.

– I vår var 56 av våre 114 butikker stengt samtidig. Da var det helt avgjørende å ha et raskt, stabilt og brukervennlig handletilbud på nett til kundene våre, sier Sonnenberg.

Kristian Sonnenberg og Martin Højriis Kristensen

Vita har inngått et partnersamarbeid med GlobalConnect. – Slik kan vi bruke tid og ressurser på å være gode på netthandel og skape verdi for kunden, sier Kristian Sonnenberg i Vita til høyre. Martin Højriis Kristensen i GlobalConnect til venstre. Foto: Anita Arntzen

Tøff konkurranse

Etter omstillingen har Vita igjen oppnådd lønnsom drift. Planen videre er å satse på de fysiske butikkene som en destinasjon der kundene kan få hjelp av eksperter med fagkompetanse, og på å videreutvikle nettbutikken.

– Vi tror ikke vi kan lene oss tilbake. Hver uke ser vi at konkurrentene våre gjør noe nytt og smart, globale aktører kan komme inn og kundenes handlemønster endrer seg fort. Selv om det går bra nå og vi har snudd oss, må vi fortsette å utvikle oss, sier Sonnenberg.

Å ha en partner med spesialkompetanse på håndtering av nettverk og wifi-tjenester frigjør viktige ressurser. Til neste år skal flere av Vitas butikker flytte, enten internt på kjøpesenter eller til nye bygg . Det innebærer mye logistikk og stor fare for at ting ikke går som planlagt.

– Ved å ha en tjenesteleverandør som bistår oss, bruker vi mindre tid på slike prosjekter. I stedet kan vi bruke våre ressurser på å selge helse-, skjønnhet- og velværeprodukter, være gode på netthandel og skape verdi for kunden, sier Sonnenberg.

Lær mer om fordelene med en helhetlig nettverksløsning.

Webinar 30. november: Morgendagens butikkopplevelse

Se opptak av vårt digitale frokostseminar og hør hvordan CTO i Vita bruker digitale løsninger for å skape shoppingopplevelser i verdensklasse. Vi får også besøk i studio av Aruba som vil gi innblikk i mulighetene digitale løsninger i butikk gir detaljhandelen.

La oss hjelpe deg å fremtidssikre virksomhetens nettverk

Ring oss på telefon 38 99 01 18 eller fyll ut kontaktskjemaet under så kontakter vi deg så snart som mulig.