Presse / Årsresultat for 2019: En solid utfordrer i Norge

Pressemelding

Fornebu, 29.06.2020:  I 2019 fortsatte GlobalConnect å bygge sitt landsdekkende fibernettverk og investerte også i tilhørende tjenester som SD-WAN. Konsernet kunngjorde fusjon med svenske IP-Only i november, og med sammenslåingen eier konsernet et fibernettverk på totalt 74.500 kilometer. Det nye konsernet GlobalConnect/IP-Only hadde en omsetning på 5,4 milliarder norske kroner og investerte 3,8 milliarder norske kroner i 2019.

I 2019 har GlobalConnect og IP-Only giret opp for vekst og etablert seg som en solid utfordrer i Nord-Europa. Konsernet leverer fiberbasert internett med tilhørende tjenester. Med sammenslåingen, får konsernet mulighet til å øke produktspekteret på en kostnadseffektiv måte, siden ekspertise kan tilbys på tvers av land. Eksempelvis har Norge spisskompetanse innen SD-WAN, Sverige innen Managed LAN og Danmark innen datasenter, inkludert sky-tjenester.

Konsernet har investert kraftig i ny fiber i 2019. Totalt økte GlobalConnect fibernettet med ca 11.000 km til totalt 74.500 km. Konsernet oppgraderer også nettet for å kunne levere maksimal kapasitet og hastigheter.

– I 2019 igangsatte vi et nytt, optisk supernettverk i Nord-Europa, som forbinder alle store byer og datasentre helt ned til Frankfurt og Amsterdam. Super-nettet har 100 ganger høyere kapasitet og kundehastigheter på opptil 400 Gbit i sekundet, sier Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect/IP Only.

GlobalConnect i Norge har en markedsandel på ca 24 prosent, noe som gjør selskapet til en sterk utfordrer i bedriftsmarkedet, ifølge Nkom. I 2019 inngikk GlobalConnect mange nye avtaler, herunder med Multiconsult, Domstoladministrasjonen og ARK bokhandel.

– Vi vinner kunder i alle segment, og spesielt i SMB markedet opplever vi vekst. Dette gjelder ikke minst vårt SMB-produkt «Smart Fiber». Vi fortsetter å vokse med dette inn i 2020, sier Charlotta Rehman, norgessjef i GlobalConnect.

2019 var gjennombruddsåret for GlobalConnects satsning på SD-WAN, en teknologi som knytter sammen lokale bedriftsnettverk og muliggjør større grad av automasjon og optimalisering slik at definerte tjenester kan gis prioritet i nettet. GlobalConnect signerte også den første kontrakten på SD-WAN i 2019 med advokatfirmaet Elden.

– SD-WAN har mange fordeler og stadig flere kunder etterspør denne tjenesten. I 2020 har vi signert flere større avtaler, sier Rehman.

I 2019 gjorde GlobalConnect i Norge flere strukturelle endringer med fusjon av datterselskap som FEAS, PowerTech, Information Systems og Dataguard inn i GlobalConnect Norge. Dette skal gi en enklere selskapsstruktur og mer enhetlig merkevare.

Norske Homenet med sterk vekst i privatmarkedet

I privatmarkedet har datterselskapene Homenet og Lynet opplevd god vekst. Veksten støttes av høy utbyggingstakt i mange regioner, en utbyggingstakt som forsterkes gjennom 2020. I alt økte antallet fiberlinjer til privatmarkedet med 31 prosent fra 46.000 til 60.000 kunder. I Homenet alene var veksten på 41 prosent målt i omsetning og hele 51 prosent i antall linjer.

Tabell nøkkeltall

GlobalConnect Norge GlobalConnect/IP-Only konsern
  2019 2019
Omsetning 1897 mNOK  547,4 mEUR
EBITDA* 785 mNOK 242,5 mEUR
Capex  721 mNOK  381,3 mEUR

*EBITDA ekskludert restrukturering og integrasjonskostnader

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Anne Vandbakk

Head of Communications, GlobalConnect/IP-Only

anne.vandbakk@globalconnect.no

M: +47 952 06 54

Greta Aske

Head of Finance Norway, GlobalConnect/IP-Only

greask@globalconnect.no

M: +47 976 37 785

Om GlobalConnect/IP-Only

GlobalConnect/IP-Only er et ledende teknologi- og datakommunikasjonsselskap i Nord-Europa. Konsernet leverer helhetlige løsninger fra jord til sky basert på egen infrastruktur, som består av 74.500 km fibernettverk og  22 datasentre på totalt 27.000 kvadratmeter i Danmark, Norge, Sverige og det nordlige Tyskland. GlobalConnect/IP-Only har 28.000 bedriftskunder og leverer fiberbasert internett til 302.000 privatkunder i Sverige og Norge. GlobalConnect/IP-Only har omkring 1.700 ansatte og en samlet omsetning på over NOK 5,4 milliarder i 2019.