Privat Företag

Vill du beställa fiber till hushållet, bostadsrättsföreningen eller företaget, eller aktivera dina tjänster? Växla till Privat.

Press - SE / Norska livsmedelsverket väljer GlobalConnect

Fornebu, Norge, 2020-07-01: Mattilsynet, den norska motsvarigheten till livsmedelsverket, har tecknat ett 8-årigt avtal med GlobalConnect om fiberbaserat internet och SD-WAN till alla Mattilsynets 116 verksamhetsställen i Norge. Avtalet värderas till 25 miljoner norska kronor inkluderat optioner.

Tom Kjetil Landgraf, sektionschef för IKT Infrastruktur hos Mattilsynet, säger att det var helheten i GlobalConnects erbjudande som gjorde att de drog det längsta strået.

– Det händer mycket spännande inom området nätverk och kommunikation, något vi också vill ta del av. Mattilsynet har en arbetsmässigt och geografiskt komplex organisation, så detta har varit ett omfattande arbete för oss.

Vi har haft en offentlig anbudstävling och fick in tre seriösa och bra erbjudanden, men valde erbjudandet från GlobalConnect utifrån en helhetsbedömning av de angivna kriterierna, säger Tom Kjetil Landgraf.

GlobalConnect ersätter den tidigare leverantören Telenor/Tietoevry.

– Vi är stolta och glada över att få Mattilsynet som kund och vi ser fram emot att bidra till deras digitala utveckling. Som Norges näst största aktör på fibermarknaden har vi redan anslutningar på flera av verksamhetsställena och bygger nu ut på övriga ställen, säger Norgechef Charlotta Rehman hos GlobalConnect.

GlobalConnect ska leverera en helhetslösning för digital infrastruktur som inkluderar lösningsdesign, produktutveckling och nätplanering. Avtalet inkluderar också SD-WAN, en teknologi som kopplar ihop lokala företagsnätverk och möjliggör en högre grad av automatisering och optimering så att definierade tjänster kan ges prioritet i nätverket.

– Medan ett traditionellt WAN bara kopplar ihop olika lokala nätverk, ser den nya SD-teknologin till att funktioner som molnbaserade teknologier integreras och prioriteras. Fler och fler tjänster levereras via molnet, något som kräver stabil fiberkapacitet, men också en optimal och dynamisk prioritering av trafiken, säger Rehman.

Prioritering och prestanda är nu mycket mer tillgängligt för kunderna. Mattilsynet får sin egen kundportal där både prestandamätningar och administration sköts på ett tryggt och användarvänligt sätt.

– Genom att välja SD-WAN-routrar får Mattilsynet tillgång till en framtidsinriktad och skalbar lösning. I dag finns det till exempel dedikerad åtkomst till Microsoft Azure, Google och Amazon Web Services, men i framtiden kan lösningen byggas ut för att stödja andra aktörer. Mycket kan hända på åtta år, så vi är väldigt glada över att kunna erbjuda kunden en sådan flexibilitet, säger Rehman.

Som en del av avtalet med GlobalConnect levereras lokala brandväggstjänster. Avtalet inkluderar också möjligheter till andra tjänsteinköp från GlobalConnect.

Om GlobalConnect/IP-Only
GlobalConnect/IP-Only är ett ledande teknologi– och telekommunikationsbolag i Nordeuropa. Koncernen levererar helhetslösningar från mark till moln baserade på egen infrastruktur, som består av 74 500 km fibernätverk och datacenter på 27 000 kvadratmeter i Danmark, Norge, Sverige och norra Tyskland. Koncernen GlobalConnect/IP-Only har 28 000 företagskunder och levererar höghastighetsfiber till 302 000 privatkunder i Sverige och Norge.
GlobalConnect/IP-Only har omkring 1 700 anställda och en total omsättning på över 5,4 miljarder NOK för 2019.

Kan mitt företag få fiber?

Med ett bredband via egen fiber slipper ditt företag krångel, får den snabbaste hastigheten och tryggaste uppkopplingen.