Nedetid koster kassen og kan ende med konkurs

40.000 kroner i tabte indtægter … hvert minut. Det kan – i værste fald – være den barske realitet for en virksomhed, der oplever fejl, som gør forretningskritiske digitale tjenester utilgængelige for kunderne.

 

Facebook kunne holde til at miste 800 millioner på sin 14-timers blackout, men det er de færreste virksomheder, der er så robuste. Derfor er det afgørende at sikre, at virksomhedens tjenester er tilgængelige døgnet rundt. Uden afbrydelser.

Har I egentlig tænkt over, hvor store konsekvenser et enkelt internetnedbrud kan få? Virksomheden har sandsynlig en stor del af de vigtigste data liggende i skyen: CRM-systemer, lagerbeholdning og logistikdata. Uden internetadgang er I afskåret fra de vigtigste værktøjer. I går hurtigt glip af omsætning, hvis webbutikken går ned, og mister fremtidige indtægter, hvis bookingsystem crasher. Arbejdsprocesser går i stå, og kunderne kan ikke få fat i jer. Kunderne bliver utilfredse, de ansatte bliver frustrerede, og pengene fosser ud af kassen.

I dag sikrer langt de fleste af os det meste i tilværelsen: børn, hus, bil og kæledyr. Men har I sikret virksomhedens internetadgang, så I ikke falder med et brag, hvis uheldet er ude?

 

Dyre minutter

Nedetid betyder, at virksomheden går glip af indtægter, det skader desuden jeres image og forretningsmuligheder kan forsvinde i den blå luft. Alt sammen noget, der koster dyrt. Det anerkendte research- og rådgivningsfirma Gartner har beregnet, at nedetid i gennemsnit koster 5.600 dollars i minuttet, dvs. næsten 40.000 kroner.

Omkring en tredjedel af alle rapporterede eksempler på nedetid, som blev undersøgt af  Uptime Institute, kostede over 260.000 dollars, altså cirka 1,75 millioner kroner. Flere af dem kostede næsten 7 millioner kroner.

Det er store tal, og de afspejler selvfølgelig, at en række store virksomheder er talt med. Men der er ingen tvivl om, at mange, lange og gentagne nedetider kan få fatale følger for alle typer af virksomheder.

 

Selv giganter rammes af nedetid

Nedetid rammer virksomheder i alle brancher og størrelser. I oktober 2019 kunne fem millioner amerikanske netbankbrugere fx ikke få adgang til deres konti og penge i over 24 timer, da den filialløse startup-bank Chime gik ned. Websiden og appen blev utilgængelige, og kunderne kunne ikke betale med deres kort.

Selv de største aktører i verden oplever nedetid. I marts 2019 gik Facebook i sort for millioner af brugere over hele verden. Siden og de populære apps Messenger, Instagram og WhatsApp var nede i 14 timer. Det førte til et fald i aktieværdien på 2 procentpoint, og indtægtstabet blev anslået til 90 millioner dollars, næsten 600 millioner kroner. Derudover tabte Facebooks kunder mange penge på kampagner, som ikke nåede ud til deres målgrupper.

 

Tryghed med stabilt internet og gennemtænkt sikkerhed

Nedetid kan forårsages af mange forskellige hændelser: Overgravede fiberkabler på grund af anlægsarbejde. Automatiserede cyberangreb, såkaldte distribuerede netværksangreb eller DDoS-angreb, kan overbelaste serveren med “falsk” trafik. Hackere kan låse dine data og kræve løsepenge for at give dig adgang til dem igen.

Den gode nyhed er, at mange tilfælde af nedetid kan undgås med en sikker internetforbindelse med ekstra backup-forbindelse, automatisk opdateret firewall og kontinuerlig overvågning, som muliggør hurtig og effektiv fejlkorrigering hos internetleverandøren, og backup-forbindelsen konfigureres til, at trafikken automatisk skifter til 4G-nettet ved et brud på fiberforbindelsen.

 

Er I sikre nok, eller skal I have noget smartere?

Med GlobalConnects netværksløsning SmartFiber får virksomheden en moderne internetforbindelse med høj hastighed. Overvågning døgnet rundt sikrer, at uventede brud opdages og afhjælpes hurtigt og effektivt. Ved eventuelle kabelbrud dirigeres internettrafikken automatisk over på en 4G-forbindelse. På den måde sikrer I, at virksomheden altid har adgang til data i skyen, og at kunder/ansatte altid har adgang til jeres tjenester. Dataindtrængen  kan også føre til nedetid. Derfor har SmartFiber en indbygget firewall, som effektivt sikrer virksomheden mod indtrængende og cyberangreb.