Globalisering og e-handel har i lang tid betydet, at de detailhandlens butikker har måtte tilpasse sig en markant ændret købsadfærd.
I takt med at digitaliseringen gør sit indtog i branchen, skal forretningerne integrere nye teknologier og løsninger for at kunne følge med kundernes forventninger, og for at sikre fortsat konkurrencedygtighed på et marked i forandring.
Fra ubemandede butikker og AI-drevet dataindsamling til heat mapping og avanceret kamerateknologi, er digitaliseringens muligheder nærmest uendelige. Men det kræver en veldesignet digital infrastruktur, at integrere disse nye avancerede løsninger.
Frode André Svendsen er salgschef hos GlobalConnect. Han mødes dagligt med detailvirksomheder, der lige nu kæmper med at få integreret disse muligheder i forretningen.
“IT-infrastrukturen er jo fundamentet for, hvordan din digitale strategi kan udformes. Hvordan den strategi ser ud vil variere meget. Amazon Go er en række af fysiske butikker, der alle er ubemandede og hele processen er digitaliseret. Formålet er jo at gøre hverdagens indkøb så let som muligt, så kunderne slipper for kø og for at skulle bakse med betalingssystemer. Hvis du har en butik med high-end brands, kan det være at vinderkonceptet er at lade dine leverandører skabe stærke, interaktive oplevelser – f.eks. ved at implementere Virtual Reality (VR) i dine butikker. Det gjorde den franske sportskæde, Decathlon. De har et stort udvalg, herunder tohundrede forskellige udendørstelte, og ved at scanne dem, kunne de faktisk tilbyde kunderne at kravle ind i teltene ved at bruge VR. De dedikerede tre gange tre meter til den oplevelse, og forestil dig hvor meget plads de ville skulle bruge, hvis de skulle give kunderne den samme oplevelse i virkeligheden”, fortæller Svendsen.
Databaseret butiksdesign
I den moderne, digitale butik vil vi højere grad kunne måle og optimere vores produktsortiment, prissætning og butiksdesign ved hjælp af heatmapping, kamera- og sensorteknologi og lokal IoT-opkobling.
“En digitaliseret detailkæde udnytter muligheden for at være dynamisk og fleksibel ved at udnytte teknologiens muligheder for realtidsændringer. F.eks. kan det være en discountkæde, der har tilsluttet et digitalt prissætningssystem, for altid at kunne tilbyde den lavest mulige pris på markedet. Finder systemet en lavere pris online, sænkes prisen i butikken automatisk. Meget få detailkæder udnytter disse teknologier, og det giver jo dem, der bruger dem en klar konkurrencemæssig fordel.”, siger Svendsen.
Identificér forbedringsmulighederne
Alt tyder på, at den fysiske butik fortsat er meget relevant, men der er samtidig behov for en fornyelse. Mange forhandlere føler sig udfordrede af digitaliseringen, men ser man på løsningerne som nye muligheder for fremgang og vækst, kan det give meget at integrere den fysiske butik i flere digitale løsninger.
Men skal man gøre det, er det nødvendigt med en stabil og stærk adgang til netværket i butikkerne, men for de butikker, der kæmper med reducerede marginer, kan en opgradering af deres digitale infrastruktur virke som en stor og uberettiget investering.
“I dag kan det udgøre en større risiko at stå stille end at begå en fejl. Det kan godt betale sig at starte i det små, og teste nogle af de løsninger, du tror mest på i en eller to butikker. Vælg nogle af de digitale produkter, der kræver meget lidt at implementere. På den måde kan du begynde din rejse mod den digitale butik, og langsomt udvikle en strategi, der passer lige til din forretning.”, slutter Svendsen.
Med SmartConnect får du en fremtidssikret løsning, som du kan vækste med.
Læs mere om SmartConnect.

26.05.2023
Webinar: Cybersikkerhed er kritisk - Og hvad så?
På briefingen deler GlobalConnects Head of Security Søren Gjevert Petersen sine erfaringer med at arbejde med sikkerhed i det daglige.
Read more
26.07.2023
Alex Baker: Sådan ser fremtidens detailhandel ud
Retail-strategen Alex Baker er overbevist om at den fysiske butik langt fra er død – men det kræver de rette tiltag, hvis den fysiske butik skal blive.
Read more
26.07.2023
Ubemandede butikker – landsbyernes redning?
Den ubemandede butik er kommet for at blive, og den forventes at blive en vigtig del af løsningen på landsbyernes butiksdød.
Read more
26.07.2023
DDoS-angreb: Hvad er det, og hvorfor hører vi ikke mere om det?
Hvad er et DDoS-angreb, og hvorfor tales der så lidt om dem? DDoS kaldes ofte for et overbelastningsangreb. Læs mere her.
Read more
02.08.2023
Cybersikkerhed: Hvad er et ransomwareangreb, og hvilke typer bør din virksomhed kende?
Vi ser her nærmere på, hvad ransomware er, og hvordan du kan styrke din virksomheds værn mod fremtidige angreb.
Read more
03.08.2023
5 gode grunde til at samle dine netværksløsninger under samme tag
Wifi, LAN, SD-WAN, firewall – et sikkert og stabilt it-miljø kræver ofte flere forskellige dele, især hvis din virksomhed har flere lokationer.
Read more
03.08.2023
Er SmartConnect den rette løsning for din virksomhed? Vi guider dig til svaret
Én samlet løsning. Sikret og forbundet. Én leverandør. Så enkelt kan SmartConnect forklares. Kan SmartConnect være netværksløsningen til dig?
Read more
11.08.2023
Detailhandel: Hvordan du styrker din fysiske butik digitalt
Er du forhandler i detailhandel, ved du også at de fysiske butikker skal styrkes digitalt. Læs mere om hvordan her.
Read more
01.02.2023
Har du stadig en dør på klem for hackerne?
Ét enkelt svagt punkt. Én eneste medarbejder, der klikker på det forkerte link i en mail, som han eller hun tror er fra it-afdelingen.
Read more
10.02.2023
Hvad skal du kræve af dit netværk i 2023?
Webinar hvor Marie Skouenborg og Uffe Traberg fra GlobalConnect gennemgår de forventninger, virksomheder bør have til deres leverandør.
Read more
08.03.2023
5 tips til SMV’er: Sådan garderer I jer mod DDoS-angreb
Et DDoS-angreb kan lægge en hjemmeside og måske hele virksomheden ned. Men med få simple greb kan SMV’er gardere sig bedre.
Read more
09.03.2023
Et stærkt netværk kan booste den digitale skole
Der er rigtig mange fordele i at have en ’managed’ løsning, som sikrer, at skolen hele tiden har et stabilt og sikkert netværk
Read more